• cicci85

Hur sitter era barn födda 2008 i bilen?

Nu har de första -08:orna fyllt 4 år... På barnets förskola är han, vad jag sett, den enda -08:an som fortfarande åker bakåtvänd. Alltid bakåt. Åker han med mormor flyttar vi hans stol eller byter bil.

I juli åkte 83% av -08:orna bakåtvända alltid enligt denna omröstning  http://trafiksakerhet.folksamblogg.se/2010/11/30/hur-ska-barn-spannas-fast-i-en-framatvand-bilbarnstol/
    Vore intressant att se hur det ser ut nu, ett halvår senare! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-13 13:53
    Opps, fel länk Här kommer den rätta! www.familjeliv.se/Forum-3-101/m59883605.html

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur sitter era barn födda 2008 i bilen?
  • Pickeli

Bakåtvänd ALLTID. Kommer fortsätta att åka så minst 2 år till om allt fungerar som det ska. Han är född i oktober.

En gång har han åkt knappt 100 meter i vanligt bälte från punkt A till punkt B (med god sikt på vägen i en liten by med i princip 0 trafik) för att det var 32 minusgrader och vi ville inte släpa ut han i kyla med förkylningsastman. Och även då hade jag ångest, mest för principens skull.

Google it!
  • Pickeli

Chansen att överleva en krock ökar med 90% om barnet sitter bakåtvänt. Jag kan inte förstå varför man vänder så små barn om man inte absolut måste.

Google it!
  • gavagai

Kul att fortsätta följa 08:or och se hur svaren utvecklar sig. Mika fylle fyra i februari och åker alltid bakåtvänd. Jag räknar med att hen kommer att kunna fortsätta med det länge än.

• SjälvaJag

Oftast bakåtvänt, men får sitta framåtvänd lite då och då tex när vi åker med andra

• MaraBella Korpfot

Har precis fyllt fyra och får nog vänta ett tag med att vända honom.
    Han väger nämligen bara drygt 13 kg och framåtvända stolar brukar vara godkända från 15 kg.

• Pickeli
    MaraBella Korpfot skrev 2012-01-13 13:59:39 följande:
    Han väger nämligen bara drygt 13 kg och framåtvända stolar brukar vara godkända från 15 kg.
    Det finns jättebra bakåtvända stolar som räcker ända upp till 25 kg! FYI
    Google it!
  • cicci85
    MaraBella Korpfot skrev 2012-01-13 13:59:39 följande:

Har ni tänkt vända så fort han väger 15 kg?
  • cicci85

Nu är det 19 st som röstat och 89 % åker bakåt Det behövs många fler röster!

• mammis12

Liten kropp kräver extra stöd

Barnets huvud är stort och tungt i förhållande till kroppen, och nacken är bräcklig. När en bil krockar kastas barnets huvud framåt och bakåt med våldsam kraft. För att barnet ska kunna klara en sådan påfrestning behövs extra skydd i bilen.   Alla barn som är kortare än 135 centimeter ska använda en särskild skyddsanordning i bilen, det vill säga babyskydd, bilbarnstol, bältesstol eller bälteskudde. (Det anger regler som började gälla 1 januari 2007.) Läkare och forskare rekommenderar att barn ska använda bältesstol eller bälteskudde tills de är 10–12 år.

Bakåtvänt är bäst

Till cirka fyra års ålder färdas barnet säkrast bakåtvänt. En bakåtvänd stol tar emot de våldsamma krafterna och skyddar barnets känsliga huvud och hals. Små barn som åker i framåtvända barnstolar löper fem gånger högre risk att dödas eller skadas svårt, jämfört med barn i bakåtvända bilbarnstolar. Därför ska du inte vända ditt barn för tidigt. Rekommendationen är att barn sitter bakåtvända så länge som möjligt, normalt tills de är ungefär fyra år.

detta är rekommendatoner och inte lag på att ha barn bakåtvänta tiil de är fyra år eller äldre,
    jag har redan vänt på min 3åring  

Svar på tråden Hur sitter era barn födda 2008 i bilen?